Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

Παιδική σεξουαλική κακοποίηση



   Οποιουδήποτε τύπου επαφή ενός ενηλίκου με ένα παιδί με στόχο τη σεξουαλική ικανοποίηση του ενήλικα.
   Ο ενήλικας έχει την ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ γιατί το παιδί δεν έχει τη δυνατότητα της κρίσης για την συγκατάθεση σε τέτοιου είδους ενέργειες.
   Σε κίνδυνο βρίσκονται τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια

ΤΙ ΚΑΝΕΙ Ο ΔΡΑΣΤΗΣ:
   Ø  Δελεάζει
   Ø  Παραπλανεί
   Ø  Παγιδεύει
   Ø  Στόχος: η σεξουαλική παραβίαση του παιδιού
   Ø  Ο δράστης σωπαίνει το παιδί
  §   Με την παροχή δώρων ή με απειλές
  §   Με δικαιολογίες και διαστρεβλώσεις της κατάστασης
§  «Σου άρεσε», «Θα σκότωνε τη μητέρα σου αυτό αν το μάθαινε», «Ξέρω ότι από την αρχή ήθελες και εσύ»,
§  «Σου μαθαίνω τι κάνουν οι μεγάλοι κι εσύ είσαι τόσο μεγάλος»


Ενδείξεις για τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης
Ø  Λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις εκμυστηρεύσεις του παιδιού, ακόμη κι αν εκ των υστέρων τις αρνείται
Ø  Αλλαγή συμπεριφοράς του παιδιού (επιθετικότητα, εσωστρέφεια, ενδιαφέρον για το σεξ, συμπεριφορές ή λεξιλόγιο που δεν αντιστοιχεί στην ηλικία του)
Ø  Παλινδρόμηση σε προηγούμενες συμπεριφορές (ενούρηση, εγκόπριση)
  Ø  Ελέγχουμε τον τρόπο που το παιδί απέκτησε γνώσεις για θέματα γύρω από το σεξ- μη συνηθισμένες για την ηλικία του σεξουαλικές γνώσεις ή συμπεριφορές

  Ø  Ξαφνικά το παιδί μπορεί να εμφανίσει πολύ ενοχική συμπεριφορά και να εκφράζεται είτε με συστολή και σιωπή είτε με προθυμία και κολακεία
  Ø  Φοβισμένα και τρομαγμένα παιδιά
  Ø  Τάσεις κακοποίησης ζώων ή επιθετικές συμπεριφορές προς άλλα παιδιά
Ø  Άρνηση να αλλάξει ρούχα ή να συμμετέχει σε σωματικές δραστηριότητες
Ø  Εφιάλτες και αγχωτικά όνειρα
Ø  Γρήγορη προσέγγιση και δέσιμο με αγνώστους ενήλικες μέσα σε ένα περιβάλλον
Ø  Αποφυγή των ενηλίκων
Ø  Απόπειρες αυτοκτονίας- αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές
Ø  Καθυστέρηση στη σωματική ή συναισθηματική ανάπτυξη
Ø  Συνεχή παράπονα για σωματικά συμπτώματα
Ø  Τάσεις φυγής.  Βουλιμία ή ανορεξία
 Ø  Εκδήλωση φόβου και ανησυχίας προς συγκεκριμένα άτομα (συγγενείς/ φίλους)
Ø  Εύρεση δικαιολογιών ώστε να μην πηγαίνει στο σπίτι ή σε συγκεκριμένα μέρη
Ø  Έντονος τρόμος λόγω ξαφνικών- έντονων θορύβων
Ø  Εκρήξεις θυμού και έντονο εκνευρισμό
Ø  Δυσκολία συγκέντρωσης. Απομόνωση, απόσυρση
Ø  Δυσκολίες να περπατήσει ή να καθίσει
Ø  Αποφυγή σωματικής επαφής, όπως αγκαλιές, χάδια και φιλιά
Ø  Καχυποψία και αίσθηση απειλής και κινδύνου
Ø  Έκδηλο άγχος και έντονη παθητικότητα. Παγωμένο βλέμμα


ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΜΗΝ ΦΤΑΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ Παιδική Σεξουαλική Κακοποίηση, ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΟΥΜΕ 


Κανόνας του εσωρούχου
Κανένας δεν επιτρέπεται στην περιοχή που βρίσκεται το εσώρουχο. Πρέπει να μάθουμε να ξεχωρίζουμε το καλό και το κακό άγγιγμα. Ένα παιδί δεν πρέπει να αγγίζεται από άλλους στα μέρη του σώματος που συνήθως καλύπτονται από το εσώρουχο και δεν πρέπει να αγγίζει και τους άλλους σε αυτά τα σημεία.

Με τον «κανόνα» αυτό οι γονείς μπορούν να εξηγήσουν στα παιδιά σε ποια σημεία δεν πρέπει να τα αγγίζουν οι άλλοι άνθρωποι, πώς να αντιδρούν και πού να αναζητούν βοήθεια. Ακόμη, βοηθάει τα παιδιά να τους εξηγήσουμε ότι το σώμα τους ανήκει, ότι υπάρχουν καλά και κακά μυστικά καθώς και καλά και κακά αγγίγματα.

Αν αισθάνεστε άβολα να μιλήσετε για αυτό το θέμα, να θυμάστε ότι είναι ίσως πιο δύσκολο για σας, που είστε ενήλικος, παρά για ένα παιδί. Εξάλλου, ένα παιδί δεν είναι ποτέ πολύ μικρό για να διδαχθεί τον «Κανόνα του Εσώρουχου», επειδή η κακοποίηση μπορεί να συμβεί σε κάθε ηλικία.

Τι λέμε στο παιδί:
Αν ένα άγγιγμα σε κάνει να μην   νιώθεις καλά τότε δεν είναι καλό.
Αν δεν θέλεις να σε φιλήσει/ αγγίξει κάποιος ΛΕΣ ΟΧΙ.

Πώς προστατεύουμε το παιδί;
  • Δείχνουμε και μαθαίνουμε στο παιδί ότι έχει το δικαίωμα να λέει όχι
  • Θέτουμε και δείχνουμε σεβασμό στα όρια –ατομικά και οικογενειακά
  • Κανείς δεν θα πρέπει να τους ζητά να κρατήσουν μυστικό για φιλιά, αγγίγματα και αγκαλιές
  • Αν νιώσουν άβολα ή ότι κάτι κακό συμβαίνει θα πρέπει να το αναφέρουν
  •  Αν κάποιος τα αγγίξει με τρόπο που τα φοβίζει ή τα μπερδεύει πρέπει να το πουν
  • Ενσυναίσθηση
  •  Ξεκαθάρισμα αξιών
  • Διαχείριση θυμού
  • Εκπαίδευση στις κοινωνικές δεξιότητες
  • Εκπαίδευση στη διεκδικητικότητα
  • Καλές σχέσεις γονέα- παιδιού
  • Τα παιδιά νιώθουν καλά με τον εαυτό τους
  • Εμπιστεύονται τους γονείς τους και μιλάνε μαζί τους
  • Καλή επικοινωνία
  • Άνετη έκφραση των συναισθημάτων
  • Εκμάθηση της διάκρισης ανάμεσα στα μυστικά που τους προτρέπουν να κρατήσουν και αυτά που τα ίδια θέλουν να κρατήσουν


Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
1-4 ετών
  • Εκμάθηση ορθής ονομασίας των μερών του σώματος
  • Επεξήγηση των σωματικών διαφορών ανάμεσα στα δύο φύλα
  • Αποδοχή της συνήθειας του παιδιού να εξερευνά το σώμα του
  • Ιδιωτικότητα του σώματος- προστατεύω και φροντίζω το σώμα, αρνούμαι ανεπιθύμητα αγγίγματα και συμπεριφορές που με κάνουν να νιώθω άβολα
4-6 ετών
  • Πώς γεννιούνται τα παιδιά
  • Τίθενται όρια ως προς την κοινωνικά αποδεκτή γλώσσα, ως προς τον τρόπο χειρισμού του σώματος (συμπεριφορές που γίνονται δημόσια και συμπεριφορές που γίνονται μόνο σε ιδιωτικό χώρο)
  • Διαρκής επισήμανση ότι το σώμα ανήκει μόνο στο ίδιο
6-9 ετών
  • Διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα
  • Μηχανισμός αναπαραγωγικού συστήματος
  • Σεβασμός στις προσωπικές στιγμές και τον ιδιωτικό χώρο του ίδιου και των άλλων
  • Σεβασμός προς το σώμα

Δίνουμε έμφαση στην ιδιωτικότητα του σώματος
Όλοι έχουμε το δικαίωμα να αποφασίσουμε ποιος θα μας αγγίξει και ποιος όχι
Το σώμα είναι δικό σου και μπορεί να μην θέλεις κάποια στιγμή να σε φιλήσουν ή να σε αγκαλιάσουν
Σεβόμαστε την επιθυμία του παιδιού όταν το εκφράζει- γιατί έτσι περνάμε το μήνυμα ότι ΣΕ ΣΕΒΟΜΑΙ- ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ και ΕΣΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΙΔΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου